גב ישר ברכה או קללה, מאמר כירופרקט

גב ישר – ברכה או קללה?

מקובל לחשוב שגב ישר זה דבר חיובי. גב ישר מסמל גאווה מכובדות לעומת גב מכופף שמסמל את ההפך. מלמדים אותנו ללכת זקוף ולשבת ישר אך האם עמוד שדרה ישר זה דבר שיש לשאוף אליו?

התשובה היא כן וקצת לא, תלוי מאיזה מישור מסתכלים על עמוד השדרה. אם מביטים על הגב מאחור עמוד שדרה אמור להיות ישר חוליה מעל חוליה בקו ישר. סטייה של מעל 10 מעלות היא עקמת. אם המבט הוא מהפרופיל (מהצד) הסיפור שונה לחלוטין. אנו נולדים עם גב ישר גם מהפרופיל ,אך כשהתינוק מתחיל להרים את ראשו ואחר כך זוחל מתפתחות העקומות הטבעיות של עמוד השדרה. ממבט צידי עמוד שדרה צווארי הוא בעל עקומה קדמי ( להלן לורדוזה צוארית), עמוד שדרה גבי בעל עקומה אחורית (להלן קיפוזה גבית),ועמוד שדרה מותני בעל עקומה קדמית (להלן לורדוזה מתנית).

עקומות אלו חשובות מאוד לייצוב הגוף, שיווי המשקל וחלוקת העומס בין כול החוליות בייחוד בזמן הליכה וישיבה לכן חשובות לבריאות עמוד השדרה. אך לצערנו ,ההתנהלות שלנו בחיי היום יום עלולה לגרום לשינוי העקומות בדרך כלל מדובר הקטנת לורדוזה מותנית וצוארית והגברת הקיפוזה הגבית. שינויים בעקומות עלולים לגרום לכאבי ראש, סחרחורות, כאבים לאורך עמוד השדרה, כאבי גב תחתון, בעיות באסטטיקה של הגוף ובטווח של שנים – שינויים ניוונים מהירים יותר בדיסקים ובפרקים בין החוליות.

לשמירה על לורדוזה מותנית כמה עצות:

* משענת הכיסא צריכה להתעגל קדימה על מנת למלא ולתמוך בקשת המותנית.

* בזמן ישיבה להצמיד את הגב התחתון למשענת.

* כיפוף מעמידה לכיוון הרצפה לבצע עם גב ישר ועם ברכיים כפופות.

לשמירה על לורדוזה צווארית כמה עצות:

* הקפדה על כללי ישיבה נכונה כפי שפורטו בסעיף הקודם יתרום לשמירה על הלורדוזה הצווארית. אם גולשים בזמן ישיבה קדימה על המושב הלורדוזה המותנית אינה נשמרת ואז הצוואר רכון קדימה ויש איבוד הלורדוזה הצווארית.

* לא לכופף את הצוואר ואת הראש כלפי מטה בייחוד בעבודות הנעשות בישיבה (עבודות מזכירות, שענים, עובדים בליטוש יהלומים וכדומה).

* כשקוראים ספרים יש להעמיד את הספר על מחזיק ספרים המאפשר לשמור את הצוואר זקוף.

* בשכיבה על בגב אין להשתמש בכרית גבוהה מדי אלא בכרית המאפשרת לראש ולצוואר להיות באותו קו בהמשך הגוף.

למנוע קשת גבית קיפוטית מוגברת:

*לשבת ישר ולא לרכון קדימה.

*בחדר כושר להקפיד לא לחזק יתר על המידה את שריריי החזה דבר היכול לגרום להתעגלות הכתפיים. יש צורך לחזק את שרירי מקרבי השחמות.

*יש לבצע מתיחות יומיומיות לשרירי החזה בייחוד לבעלי מקצועות שעובדים עם הידיים בקדמת הגוף כדג' עבודה מול מחשב , עובדים בפס ייצור וכו'.

לצערנו יש מקרים שלעיתים אינם תלויים בנו כגון תאונות דרכים בייחוד תופעת "צליפת שוט" הגורמת לנזק צווארי ולהשטחת הלורדוזה הצווארית. במקרים כאלו יש צורך בתרגילים מיוחדים לשיקום הלורדוזה הצווארית.למרות זאת,ברוב המקרים אנו גורמים נזק לעצמנו בגלל חוסר מודעות – שימרו על הגב!

שתפו אותנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

כדאי לדעת

יצרת קשר

ד"ר מיכאל שוורץ
050-6333061
רח' התאנה 10, שוהם | יעבץ זאב 29, פתח תקוה

ד"ר רז יהודה
052-3315688
רח' מרווה 7, כפר תבור

מרפאת מרכז – ד"ר מיכאל שוורץ

מרפאת צפון – ד"ר רז יהודה