ראשי » קור, חום ומה שביניהם

קור, חום ומה שביניהם

איש עם סוודר תכלת וקיר תכלת תופס את הצד הקדמי של הצואר

שחר מתעורר ב6:30 בבוקר. כהרגלו הוא מיד קם כדי להתחיל את שיגרת יומו. אך בבוקר זה משהו השתבש. ברגע שניסה לקום כאב חד פילח את גבו התחתון .למשמע צעקתו של שחר התעוררה יפית אשתו ושאלה לפשר הצעקה. שחר ענה שאינו יכול לזוז בגלל כאבי גב תחתון עזים. " אני יודעת בדיוק מה יעזור לך" אומרת יפית ורצה למטבח וחוזרת עם בקבוק גומי מלא מים חמים ומניחה אותו על גבו הכואב של שחר.
לפי ניסיוני רוב הסובלים בדומה למצבו של שחר יעדיפו לשים חום על גבם היות שחום נתפס כדבר נעים ומרגיע. מקרים מסוג אלו שכיחים(כאבי גב תחתון,צוואר, שכמות וכדומה) וקורים כמעט בכל בית. האם יפית נהגה נכון? האם ייתכן שהזיקה יותר מאשר הועילה?

כדי לענות על שאלות אילו עלינו להבדיל בין שני סוגי כאבים –  אקוטים כרוניים:

* כאבים אקוטים הם כאבים פתאומיים,חזקים המתפתחים באופן מהיר.כאבים אלו נמשכים כ-48 ֹ שעות מתחילת האירוע. הסימנים באזור הכאב יכולים להיות נפיחות,חום ואדמומיות בעור ונוקשות שרירית.
* כאבים כרוניים לעומת זאת מתפתחים לאט ויכולים לגרום לכאב עמוק או רגישות למגע באזור הכאב .כאבים אלו מתפתחים כתוצאה משימוש יתר באזור מסוים בגוף(לדג' אנשי היי-טק שסובלים מכאבים באזור השחמות והכתפיים עקב שימוש יתר בעכבר המחשב והמקלדת) או מכאב אקוטי שלא טופל כיאות והפך לכאב כרוני. הטיפול הטוב ביותר לכאבים אקוטיים הוא לשים דווקא קרח על האזור הכואב ולא בקבוק חם.

מטרתו של הקרח הוא להוריד נפיחות (גם נפיחות פנימית שאינה נראית לעין) ולהקהות כאב.חום במקרה זה יגרום להגברת זרימת הנוזלים לאזור הבעייתי והגברת הנפיחות וכאב. .יש להשתמש בקרח לא יותר מ-10 דקות עם חציצה בין העור לקרח(כמו נייר מגבת או מגבת רטובה במקצת) למנוע כוויות קור. אפשר להשתמש גם בשקיות מיוחדות הממולאות בג'ל המוקפאות לפני השימוש למשך שלוש שעות או בשקית ירקות קפואים כגון אפונה או תירס. אפשר לחזור על פעולה זו כמה פעמים ביום במהלך 48 שעות מתחילת הופעת הכאבים. יש לאפשר לטמפרטורת העור לחזור לנורמה לפני שימוש נוסף בקרח.

בכאבים כרוניים שאין דלקת, נפיחות או כאבים חזקים, אפשר להשתמש בחום בין 15-25 דקות כדאי להרגיע את השרירים ולהגביר את זרימת הדם באזור.בשימוש בחום יש להימנע משימוש בטמפרטורות גבוהות מידי שעלולים לגרום לכוויה. למרות ההמלצה להשתמש בקרח בכאבים אקוטים ישנם מקרים מסוימים שאין להשתמש בקור:
1.במקרה של בעיות בזרימת דם.
2.כשאין תחושה לקור באזור הכואב (למשל אדם שעבר אירוע מוחי ויש ירידה בתחושה לקור באזורים מסוימים).
3.אלרגיה לקור (יש אנשים המפתחים אדמומיות בעור ושלפוחיות בעקבות שימוש בקרח).

בכל מקרה בגלל שיש לעיתים פציעות רציניות, אם אין שיפור תוך 48 שעות יש צורך לפנות לבירור רפואי.